محل تبلیغات شما

هدف بازاریابی رابطه‌مند عبارت است از بهبود در سودآوري شرکت از طریق تغییر دیدگاه شرکت از بازاریابی معاملاتی و تأکید بر جذب مشتریان جدید به سوي حفظ و نگهداري مشتریان از طریق کاربرد مؤثر ارتباط با مشتري. ارتباط منسجم نیازمند همپوشانی در طرح‌ها و فرآیندهاي طرفین است و پیوندهاي نزدیک اقتصادي، عاطفی و ساختاري را میان آن‌ها پیشنهاد می‌کند.

امروز شرکت‌ها در پی به‌کارگیری استراتژی‌هایی هستند که از آن طریق مشتریان کنونی خود را حفظ کنند و با داده کاوي و به‌کارگیری تکنولوژي مناسب در پی کسب اطلاعات به هنگام در خصوص مشتریانشان بوده تا از طریق برقراري روابطی پایدار و بلندمدت با مشتریان خود در پی جلب رضایت­مندي و وفاداري آن‌ها باشند. مدیریت ارتباط با مشتری و بازاریابی رابطه‌مند ازجمله استراتژی‌هایی است که شرکت‌های کامیاب امروز، براي دست‌یابی به اهداف خود از آن بهره‌برداری می‌کنند و می‌توان استفاده مطلوب از آن‌ها را به عنوان یک مزیت رقابتی پایدار در دنیاي تجارت امروز دانست. مدیریت ارتباط با مشتري یک راهبرد کسب‌وکار است که با پیشرفت فناوري تقویت می‌شود و از طریق آن، سازمان‌ها به ایجاد ارتباطات سودمند بر پایه بهینه‌سازی ارزش دریافتی و ادراکی مشتریان می‌پردازند.

مدیریت ارتباط با مشتری در راستاي اجراي بازاریابی مطرح می‌شود، یعنی ریشه‌های مدیریت ارتباط با مشتري را می‌توان در بازاریابی رابطه‌مند جست‌وجو کرد و با ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی از داده‌های مشتریان به شناسایی و طبقه‌بندی آن‌ها از نظر معیارهاي مختلف از قبیل میزان خرید، نوع سلایق و علاقه‌ها، سبک زندگی و. پرداخته و با تحلیل این اطلاعات مشتریان وفادار و سودآور براي سازمان را مشخص کرده و به برقراري ارتباط و بازاریابی رابطه‌مند متناسب با مشتریان هدف پرداخته و درنهایت نتایج و دستاوردهاي حاصل را مورد ارزیابی و کنترل قرار می‌دهد.

بازاریابی رابطه‌مند در تلاش است تا مشتریان، عرضه‌کنندگان و سایر شرکای مهم اقتصادی را در فعالیت‌های توسعه‌ای و بازاریابی شرکت دخیل سازد. چنین درگیری منجر به پیدایش روابط تعاملی نزدیک باعرضه کنندگان، مشتریان یا سایر شرکای زنجیره ارزشی شرکت می‌شود. رابطه منسجم نیازمند همپوشانی در طرح‌ها و فرایندهای طرفین متقابل است و پیوندهای نزدیک اقتصادی، عاطفی و ساختاری را میان آن‌ها پیشنهاد می‌کند.

این امر به جای استقلال عمل در میان طرفین، بازتاب گر وابستگی دوسویه است و به جای رقابت و درگیری حاصل از آن، در میان فعالان بازار بر همکاری تأکید می‌کند. درنتیجه توسعه بازاریابی رابطه‌مند به تغییری مهم در اصول بازاریابی اشاره دارد: تغییر از رقابت و نزاع به مشارکت متقابل.

هر بخشی در مورد بازاريابی رابطه‌مند بدون در نظر گرفتن مديريت ارتباط با مشتری کامل نيست. بعضی از محققين تقريباً از هر دو عبارت به جای هم استفاده کرده‌اند اما تفاوت‌های ویژه‌ای بين دو ساختار وجود دارد. اولاً بازاریابی رابطه‌مند ماهیتاً استراتژيک تر است درحالی‌که مديريت ارتباط با مشتری از نظر عملکردی تاکتیکی‌تر است. به‌طورکلی مديريت ارتباط با مشتری با استفاده از تکنولوژی اطلاعات است. ثانياً بازاریابی رابطه‌مند جدای از ارتباط عرضه‌کننده يا مشتری قديمی است و برساخت ارتباطات با کل سرمایه‌گذاران است. به عبارت ديگر مديريت ارتباط با مشتری بيشتر روی ايجاد ارتباطات با مشتريان سودآور متمرکز است و بازاریابی رابطه‌مند بيشتر احساسی و رفتاری است و روی مفاهيمی نظير ضمانت، همدلی، تقابل و اعتماد تمرکز دارد. درحالی‌که مديريت ارتباط با مشتری نسبتاً مديريتی است و بيشتر متمرکز است بر اينکه چگونه مديريت می‌تواند تلاش‌های مضاعفی در جذب، حفظ و کنترل ارتباطات مشتری بنمايد.

بازاریابی رابطه‌مند و مديريت ارتباط با مشتری همچنين تشابهات قوی دارند، هر دو قوياً روی ارتباطات خريدار و فروشنده تأکيد می‌کنند و می‌پذیرند که اين ارتباطات ماهيتاً طولانی است و هر دو قسمت در اين فرايند ذینفع هستند. اگر بحث بيشتری شود مديريت ارتباط با مشتری می‌تواند به عنوان يک ضميمه يا يک زیرمجموعه از بازاریابی رابطه‌مند در نظر گرفته شود.

در عمل اکثر محققين موافق‌اند که بازاریابی رابطه‌مند متضاد بازاريابی بر اساس معامله است. بنابراين شروع درک مفهوم بازاریابی رابطه‌مند لازمه‌اش تشخيص دو مفهوم معامله و ارتباط است. طول ارتباط مبادله يک عنصر اصلی در تشخيص هر دو می‌باشد. بازاريابی بر اساس معامله شامل يک تبادل کوتاه مدت مجزا است که شروع و يا پايانش مشخص می‌باشد. در تضاد با اين بازاريابی رابطه‌مند شامل چندين مبادله متصل است که بيش از زمان معين به طول می‌انجامد و شامل هر دو ارتباطات اجتماعی و اقتصادی است.

منبع: صائب نیا، سمیه؛ مدیریت ارتباط با مشتری، چاپ اول، انتشارات محقق اردبیلی

تفاوت بین حساب پرداختنی و اسناد پرداختنی

طرح درس مدیریت تولید و عملیات

بازاریابی رابطه مند و مدیریت ارتباط با مشتری

ارتباط ,بازاریابی ,رابطه‌مند ,مشتری ,مشتریان ,مديريت ,ارتباط با ,بازاریابی رابطه‌مند ,با مشتری ,است و ,مديريت ارتباط ,درحالی‌که مديريت ارتباط ,آن‌ها پیشنهاد می‌کند ,میان آن‌ها پیشنهاد ,منسجم نیازمند همپوشانی

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها